Ψηφιακή Προσβασιμότητα
Η ψηφιακή προσβασιμότητα, όπως αναδεικνύεται τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο, αποτελεί πολιτική, κοινωνική και ηθική προτεραιότητα και προβλέπονται συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να τηρούνται κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων ΤΠΕ της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση της αρχής του καθολικού σχεδιασμού και η προσβασιμότητα αυτών από το σύνολο του πληθυσμού.
Η προσβασιμότητα στο διαδίκτυο και στις εφαρμογές για φορητές συσκευές εξασφαλίζει τη συμμετοχικότητα και αναφέρεται στη δυνατότητα του συνόλου του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων με αναπηρία, να αντιλαμβάνεται, να πλοηγείται και να αλληλοεπιδρά με το διαδίκτυο και το ψηφιακό περιεχόμενο, προωθώντας έτσι την ισότιμη συμμετοχή και τις ίσες ευκαιρίες.
Στην Ελλάδα, η ενωσιακή νομοθεσία για την προσβασιμότητα ενσωματώθηκε με το Νόμο 4727/2020 (ΦΕΚ 184/Α/23.09.2020), ο οποίος καθιερώνει ένα ολοκληρωμένο σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης της συμμόρφωσης των ιστοτόπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές του δημόσιου τομέα, με τις απαιτήσεις ψηφιακής προσβασιμότητας.
Αρμόδιος φορέας για την παρακολούθηση και εφαρμογή των θεμάτων ψηφιακής προσβασιμότητας είναι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συγκεκριμένα το Τμήμα Ψηφιακής Προσβασιμότητας και Κοινωνικών Υποθέσεων της Διεύθυνσης Ψηφιακής Στρατηγικής της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης (π.δ. 40/2020), το οποίο έχει, μεταξύ άλλων, τις εξής αρμοδιότητες:
- Την προώθηση και τη μέριμνα για την ευαισθητοποίηση στον τομέα της ψηφιακής προσβασιμότητας ,
Την εφαρμογή του ν. 4727/2020, ως προς το Κεφάλαιο Η’ Ψηφιακή Προσβασιμότητα (Ενσωμάτωση στην Ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου & του Συμβουλίου, της 26ης Οκτωβρίου 2016 για την προσβασιμότητα των ιστοτόπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα).
Τη δειγματοληπτική ετήσια παρακολούθηση της συμμόρφωσης των οργανισμών του δημόσιου τομέα με τις απαιτήσεις της ψηφιακής προσβασιμότητας, κατά τα οριζόμενα στο ν. 4727/2020, και την υποβολή των σχετικών εκθέσεων. Περισσότερες πληροφορίες για την Έκθεση Παρακολούθησης της Ψηφιακής Προσβασιμότητας.
Την ενημέρωση, εκπαίδευση (μέσω ΕΚΔΔΑ) και υποστήριξη των δημόσιων φορέων και οργανισμών για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ψηφιακής προσβασιμότητας, τη βελτίωση της προσβασιμότητας των παρεχόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και την πλήρη εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία και τα αντίστοιχα πρότυπα. Προς την κατεύθυνση αυτή, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης:
- κατήρτισε και δημοσίευσε Οδηγό Προσβασιμότητας για την υποστήριξη των Οργανισμών της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στην προσπάθεια τους να βελτιώσουν την προσβασιμότητα των ιστοτόπων τους και των εφαρμογών τους για φορητές συσκευές. Περισσότερες πληροφορίες για τον Οδηγό Προσβασιμότητας
- συνετέλεσε στην επικαιροποίηση του επιμορφωτικού προγράμματος του ΕΚΔΔΑ: «Προσβασιμότητα Ιστοτόπων και Διαδικτυακών Εφαρμογών», για την εκπαίδευση των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, Αναλυτικά για το Επιμορφωτικό πρόγραμμα
- Αναδεικνύει τη σημασία της συνεχούς αξιολόγησης της προσβασιμότητας με την εφαρμογή δομημένης μεθοδολογίας αξιολόγησης
Τη συμβολή στην υλοποίηση των στρατηγικών στόχων που προβλέπει η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού σε ότι αφορά την ψηφιακή προσβασιμότητα.
Αναφορικά με την προσβασιμότητα των ιστοτόπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα, όλες οι δράσεις και τα έργα ΤΠΕ θα σχεδιάζονται εξ αρχής τηρώντας την αρχή του καθολικού σχεδιασμού, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το σύνολο του πληθυσμού, στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση, χωρίς ανάγκη προσαρμογής ή εξειδικευμένου σχεδιασμού, και χωρίς να αποκλείονται οι υποβοηθητικές συσκευές για συγκεκριμένες ομάδες ατόμων με αναπηρίες, όπου αυτό απαιτείται.
Τέλος, στόχος του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ο ανασχεδιασμός και η απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών, ώστε όλοι οι πολίτες να μπορούν να πραγματοποιούν σημαντικό πλήθος των συναλλαγών τους ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται η φυσική τους παρουσία, εφαρμόζοντας βασικές αρχές του ψηφιακού μετασχηματισμού, ήτοι την αρχή “once only principle – αρχή μόνον άπαξ”, “mobile first” και «24 ώρες το 24ωρο».
Επικοινωνία: accessibility@mindigital.gr
Πηγές πληροφόρησης